Τετάρτη, 27 Απριλίου 2011

Η Θεσσαλονίκη στον Κόσμο - Κώστας Μπούγας

Σε συνέχεια του πρώτου αφιερώματος που είχαμε κάνει (μπορείτε να το διαβάσετε εδώ), συνεχίζουμε με Θεσσαλονικείς που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό παρουσιάζοντας τον Κώστα Μπούγα ο οποίος ζει τα τελευταία 12 χρόνια στη Σουηδία.



Μιά σύντομη παρουσίαση του Κώστα από τον ίδιο:

Γεννήθηκα την 1η Δεκεμβρίου του 1980 στη Θεσσαλονίκη. Τα παιδικά μου χρόνια τα πέρασα στην Αγία Άννα της Εύβοιας ώσπου σε ηλικία 14 ετών επέστρεψα με την οικογένειά μου στη Θεσσαλονίκη. Αφού αποφοίτησα από το Λύκειο μετακόμισα για σπουδές στο εξωτερικό κι από την ηλικία των 19 ζω στη Σουηδία. Αφού σπούδασα Οδοντιατρική στο Umeå της βόρειας Σουηδίας αποφάσισα να συνεχίσω τις σπουδές μου κάνοντας τη διδακτορική μου διατριβή πάνω στα εμφυτεύματα και γι’ αυτό μετακόμισα με τη σύζυγό μου στη γενέτειρα των εμφυτευμάτων, το Göteborg. Σήμερα, παράλληλα με το διδακτορικό μου, εργάζομαι ως οδοντίατρος στο Δημόσιο Φορέα Υγείας κι έχω το προνόμιο να συμμετέχω στη διδασκαλία φοιτητών της Οδοντιατρικής του Πανεπιστημίου του Malmö ως βοηθός στην κλινική.

Ο Κώστας απάντησε και σε μερικές ερωτήσεις που του θέσαμε. Οι απαντήσεις του ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες.

1.H φυγή στο εξωτερικό θεωρείς ότι είναι μονόδρομος για κάποιον που θέλει να εξελιχθεί στο ανώτατο επίπεδο είτε ακαδημαϊκά είτε επαγγελματικά;

Η οδοντιατρική είναι ένας τομέας που προσφέρει τη δυνατότητα εξέλιξης σε δύο τομείς: τον κλινικό και τον ακαδημαϊκό. Άποψή μου είναι πως η κλινική εκπαίδευση που αποκομίζουν οι Έλληνες συνάδελφοι δεν απαιτεί φυγή στο εξωτερικό για να οδηγήσει στην επιτυχία. Η μετεκπαίδευση στο εξωτερικό έχει γίνει στην Ελλάδα μια μορφή μόδας η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις προσφέρει μια παραπάνω σειρά στην πινακίδα του συναδέλφου παρά κάτι το ουσιαστικό. Όσον αφορά όμως την ακαδημαϊκή καριέρα πιστεύω πως αν κάποιος ενδιαφέρεται για εκπαίδευση και καριέρα διεθνούς βεληνεκούς η μετεκπαίδευση σε Πανεπιστήμιο του εξωτερικού είναι απαραίτητη.

2.Οι σπουδές σου πραγματοποιήθηκαν εξ'ολοκλήρου σε Πανεπιστήμια της Σουηδίας το εκπαιδευτικό σύστημα της οποίας θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματικό και ανεπτυγμένο. Που θεωρείς ότι οφείλεται κυρίως αυτό;

Παρότι το εκπαιδευτικό σύστημα της Σουηδίας παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια μία φθίνουσα τάση, εξακολουθεί να ανήκει στα πιο εξελιγμένα παγκοσμίως. Οι κύριες διαφορές που παρουσιάζει σε σχέση με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι ότι οι μαθητές από μικρή ηλικία μαθαίνουν να συνεργάζονται, κάνουν αμέτρητες εργασίες διερευνητικού χαρακτήρα ώστε να εξασκούν τον κριτικό τρόπο σκέψης και κυρίως μαθαίνουν να χρησιμοποιούν πληροφορίες παρά να τις αποστηθίζουν. Αν προσθέσει κανείς σε όλα αυτά το γεγονός ότι η δουλειά γίνεται εξ’ ολοκλήρου στο σχολείο κι ότι δεν υπάρχουν φροντιστήρια καταλαβαίνει κανείς πως οι νέοι έχουν και προσωπικό ελεύθερο χρόνο για άλλα ενδιαφέροντα, π.χ. αθλητισμό.


3.Η Σουηδία συγκαταλέγεται επίσης μεταξύ των χωρών με υψηλό βιοτικό επίπεδο και ιδιαίτερα ανεπτυγμένο κράτος πρόνοιας. Ποιοι παράγοντες πιστεύεις συμβάλλουν στη διαμόρφωση και διατήρηση αυτής της κατάστασης;

Η διαμόρφωση κι η συντήρηση ενός εύρωστου κράτους πρόνοιας απαιτεί ξεκάθαρη δημοσιονομική πολιτική. Κράτος πρόνοιας χωρίς υψηλούς φόρους και χωρίς σωστή κατανομή αυτών δε νοείται. Η διατήρηση δε του κράτους πρόνοιας εξαρτάται πέραν της στάσης των πολιτικών και στη νοοτροπία του πολίτη. Για παράδειγμα, η κατανόηση του ότι το κράτος έχει μία πολιτική κοινωνικής αλληλεγγύης αποτελεί μια ιδέα η οποία δεν επιβάλλεται με νόμους αλλά καλλιεργείται στη συνείδηση του λαού μέσω της εφαρμογής ενιαίας κοινωνικής πολιτικής ανεξαρτήτου κυβέρνησης.


4.Η Ελλάδα περνάει μια δύσκολη περίοδο. Τι πιστεύεις έφταιξε κυρίως και φτάσαμε έως εδώ;

Η σημερινή κατάσταση της Ελλάδας είναι αποτέλεσμα συνύπαρξης πολλών παραγόντων. Η διαφθορά, η αναξιοκρατία κι η ατιμωρησία είναι κύριοι κι αλληλένδετοι παράγοντες που προάγονται από τους πολιτικούς του τόπου και δυστυχώς συντηρούνται από τους περισσότερους πολίτες αφού η πελατειακή σχέση μεταξύ των δύο πλευρών είναι συνηθισμένη. Η αδιαφορία για τα κοινά (π.χ. εθελοντισμός ) και το περιβάλλον κι ο δυσανάλογος προϋπολογισμός για προγράμματα εξοπλισμού είναι μερικές ακόμα απο τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα σήμερα. Παρόλα αυτά το μεγάλο θετικό στοιχείο που διαθέτει η Ελλάδα είναι ο δεσμός ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας, παράγοντας που αποσοβεί την καταστροφή για πολλές οικογένειες σήμερα.


5.Ποιο θεωρείς ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ελλάδας σήμερα;

Οι τρεις παράγοντες που ανέφερα παραπάνω: η διαφθορά, η αναξιοκρατία κι η ατιμωρησία.

6.Θα γύριζες στο άμεσο μέλλον αν σου δινόταν μια ευκαιρία, ή θεωρείς ότι η διαφορά στις υποδομές και τις ευκαιρίες είναι αποτρεπτική;

Στο απώτερο μέλλον ίσως· στο άμεσο μέλλον όχι. Λυπάμαι που το λέω γιατί ποιος δε θα ήθελε να ζει κοντά στους δικούς του ανθρώπους. Όπως όμως σχολίασα στην ερώτηση που αφορά την ακαδημαϊκή καριέρα, για εμένα θα ισοδυναμούσε μία ενδεχόμενη επιστροφή την παρούσα στιγμή με επαγγελματική αυτοκτονία.

7.Tι σου λείπει περισσότερο από τη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα;

Η οικογένεια κι οι φίλοι μου. Μπορεί να επικοινωνούμε σχεδόν καθημερινά αλλά η αμεσότητα σίγουρα λείπει. Δε θα αρνηθώ επίσης πως μου λείπει που και που ένας περίπατος στο κέντρο της πόλης ή στην παραλιακή με θέα το Λευκό Πύργο.



Το ilovethessaloniki ευχαριστεί τον Κώστα για το χρόνο που διέθεσε και του εύχεται κάθε προσωπική και επαγγελματική επιτυχία.

2 σχόλια:

  1. Το λέει ο άνθρωπος..Αγία Άννα Εύβοιας και Θεσσαλονίκη... τι να λέμε ρε φίλε..συγχαρητήρια Κώστα, καλή συνέχεια!!Doeliths

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "η κλινική εκπαίδευση που αποκομίζουν οι Έλληνες συνάδελφοι δεν απαιτεί φυγή στο εξωτερικό για να οδηγήσει στην επιτυχία...Όσον αφορά όμως την ακαδημαϊκή καριέρα πιστεύω πως αν κάποιος ενδιαφέρεται για εκπαίδευση και καριέρα διεθνούς βεληνεκούς η μετεκπαίδευση σε Πανεπιστήμιο του εξωτερικού είναι απαραίτητη."
    Αυτή η φράση αντικατοπτρίζει πολύ ρεαλιστικά την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της υγείας στην Ελλάδα. Keep up with the good work ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

iLove σχόλια