Το τεράστιο… πριόνι ύψους 10 μέτρων έφτασε από το Μαϊάμι «κόβοντας»… γη και θάλασσα ως σύμβολο του σχίσματος που μπορεί να υπάρχει σε λαούς και θρησκείες. Πρόκειται για το έργο του Ρώσου Andrei Filippov, στήθηκε στον υπαίθριο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.Eγίνε στο πλαίσιο του κεντρικού προγράμματος της 1ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης «Ετεροτοπίες».
Ο Andrei Filippov συνέλαβε την ιδέα για το «Πριόνι» (2006) στα τέλη της δεκαετίας του ‘80, όταν έπεσε το τείχος του Βερολίνου σηματοδοτώντας το τέλος της πολιτικής και οικονομικής αντιπαράθεσης Ανατολής-Δύσης. Την ίδια εποχή – και ίσως λόγω της πτώσης του τείχους – ανέκυψαν συζητήσεις σχετικά με τις υποτιθέμενα ανυπέρβλητες πολιτισμικές διαφορές που χώριζαν την Ανατολή από τη Δύση.
Στην αυγή πλέον της νέας χιλιετίας μιλάμε για θρησκευτική σύγκρουση μεταξύ δύο κόσμων – μόνο που τώρα η λέξη «Ανατολή» δεν προσδιορίζει πια την Ανατολική Ευρώπη αλλά το Ισλάμ, και μοιάζει μάταιο να προσπαθεί κανείς να το αντικρούσει. Ο Filippov δημιούργησε ένα γιγάντιο πριόνι που σχίζει τη γη από μέσα – εικόνα μιας αμείλικτης μοίρας που πληγώνει την ανθρωπότητα, όπως τα γεωλογικά ρήγματα. Μόνο που εδώ το χέρι της μοίρας δεν χτυπάει από ψηλά, από κει που το περιμένουμε, αλλά από τα βάθη, από τις «ρίζες» - μια επικίνδυνη έννοια που μπορεί να οδηγήσει σε πολιτικούς σεισμούς.
Τα πριόνι έχει βρει πια διέξοδο στην επιφάνεια. Όσο απομακρυνόμαστε από το 1989, τόσο φαίνεται ότι η Δύση, που έχει απορροφήσει πια ολόκληρη την Ευρώπη, ακόμα και τη Ρωσία, δεν είναι πρόθυμη να θυσιάσει τις απολαύσεις της ζωής για να αναγνωρίσει την αξία μιας ιδέας….
Ο Andrei Filippov συνέλαβε την ιδέα για το «Πριόνι» (2006) στα τέλη της δεκαετίας του ‘80, όταν έπεσε το τείχος του Βερολίνου σηματοδοτώντας το τέλος της πολιτικής και οικονομικής αντιπαράθεσης Ανατολής-Δύσης. Την ίδια εποχή – και ίσως λόγω της πτώσης του τείχους – ανέκυψαν συζητήσεις σχετικά με τις υποτιθέμενα ανυπέρβλητες πολιτισμικές διαφορές που χώριζαν την Ανατολή από τη Δύση.
Στην αυγή πλέον της νέας χιλιετίας μιλάμε για θρησκευτική σύγκρουση μεταξύ δύο κόσμων – μόνο που τώρα η λέξη «Ανατολή» δεν προσδιορίζει πια την Ανατολική Ευρώπη αλλά το Ισλάμ, και μοιάζει μάταιο να προσπαθεί κανείς να το αντικρούσει. Ο Filippov δημιούργησε ένα γιγάντιο πριόνι που σχίζει τη γη από μέσα – εικόνα μιας αμείλικτης μοίρας που πληγώνει την ανθρωπότητα, όπως τα γεωλογικά ρήγματα. Μόνο που εδώ το χέρι της μοίρας δεν χτυπάει από ψηλά, από κει που το περιμένουμε, αλλά από τα βάθη, από τις «ρίζες» - μια επικίνδυνη έννοια που μπορεί να οδηγήσει σε πολιτικούς σεισμούς.
Τα πριόνι έχει βρει πια διέξοδο στην επιφάνεια. Όσο απομακρυνόμαστε από το 1989, τόσο φαίνεται ότι η Δύση, που έχει απορροφήσει πια ολόκληρη την Ευρώπη, ακόμα και τη Ρωσία, δεν είναι πρόθυμη να θυσιάσει τις απολαύσεις της ζωής για να αναγνωρίσει την αξία μιας ιδέας….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
iLove σχόλια