Δευτέρα, 17 Ιανουαρίου 2011

Βίοι αντίθετοι





Η επικράτηση της εταιρείας Jumbo στον κλάδο του παιχνιδιού είναι πασιφανής εδώ και αρκετό καιρό. Η αυξημένη όμως κατανάλωση των τελευταίων ετών επέτρεπε και σε άλλες εταιρείες του χώρου να εμφανίζουν κέρδη και να προγραμματίζουν νέες επενδύσεις. Ώσπου ήρθε η κρίση.
Θυμάμαι πριν την εντυπωσιακή άνοδο της Jumbo (την οποία εγώ τουλάχιστον την τοποθετώ χρονικά τα τελευταία 10 χρόνια ίσως και λιγότερο), ότι ειδικά στη Β. Ελλάδα τα πρωτεία στο χώρο κατείχε η Κου Κου υποθέτω και λόγω εντοπιότητας αφού απευθύνεται κυρίως στο καταναλωτικό κοινό της Β. Ελλάδος. Τα τελευταία χρόνια δε, παρά την άνοδο της Jumbo συνέχιζε να είναι μια κερδοφόρος εταιρεία η οποία (όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της) σήμερα προσφέρει εργασία σε 350 άτομα.
Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η προσφυγή της εταιρείας στις διατάξεις του άρθρου 99 του πτωχευτικού κώδικα προκειμένου να προστατευτεί από τους πιστωτές της λόγω προβλημάτων ρευστότητας, ενώ ταυτόχρονα ανακοινώθηκε και η πρόθεση αύξησης του ΜΚ της εταιρείας κατά €4 εκ για να αντιμετωπίσει τη δύσκολη συγκυρία. Σαφώς και δε μιλάμε για «λουκέτο» αλλά είναι σημαντικό το πώς η κρίση παρασύρει και μέχρι πρότινος υγιείς επιχειρήσεις.
Ο έντονος συγκεντρωτισμός στον κλάδο τείνει να προκαλέσει αφανισμό όλων των υπολοίπων, με τη Jumbo να εμφανίζει ετήσια κέρδη προ φόρων €110 εκ (και €129 εκ σε επίπεδο Ομίλου) στις τελευταίες οικονομικές της καταστάσεις και με αξιοσημείωτη αύξηση του τζίρου. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι πρόκειται για αστρονομικό ποσό το οποίο πλην τραπεζών εμφανίζεται σε ελάχιστες επιχειρήσεις στη χώρα.
Ασφαλώς σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού ο καταναλωτής είναι ελεύθερος να επιλέγει ό,τι τον συμφέρει περισσότερο αλλά εμένα μου δημιουργούνται 2 ερωτήματα:
1. Πόσες επιπλέον εταιρείες θα μπορούσαν να λειτουργούν με μια πιο ορθολογική κατανομή τζίρου και κερδών; Πόσες επιπλέον θέσεις εργασίας θα υπήρχαν; Είναι σίγουρο ότι από ένα σημείο και μετά τα επιπλέον κέρδη σε μία εταιρεία δε δημιουργούν και τις ανάλογες θέσεις εργασίας (συγκριτικά με το να δημιουργούνταν τα κέρδη αυτά από μια νέα εταιρεία).
2. Μήπως θα έπρεπε η Β.Ελλάδα να έχει στο πίσω μέρος του μυαλού της όταν καταναλώνει και την ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων; Ασφαλώς μιλώντας πάντα για επιχειρήσεις που αξίζουν στήριξης βάσει της εν γένει παρουσίας τους.
Το τελευταίο ερώτημα είναι αυτό που με ώθησε για το συγκεκριμένο post και μόνο η αφορμή μου δόθηκε από τις παραπάνω εταιρείες.

10 σχόλια:

  1. Σε γενικές γραμμές θα συμφωνήσω μαζί σου, αλλά θα σου πω και μια ιστορία, που ίσως εξηγεί (εμμέσως) κάποια πράγματα: Η ανιψιά μου ζήτησε για τα Χριστούγεννα συγκεκριμένο παιχνίδι. Ψάχνοντας να βρω την ακριβή του ονομασία, το ανακάλυψα στο αμερικάνικο walmart με τιμή 12 δολάρια συν άλλα 12 για έξοδα αποστολής, στο γαλλικό fnac με 13 ευρώ συν άλλα 5 για έξοδα αποστολής, στο Κούκου με 30 ευρώ (!) και Jumbo με 22 ευρώ. Το ίδιο παιχνίδι. Αν είχα περισσότερο χρόνο θα το παράγγελνα στη Γαλλία και δε θα ένιωθα καμία τύψη. Τελικά το πήρα από το Jumbo Όσο για το Κούκου, ε, ας πρόσεχε… Κρίμα για τους εργαζόμενους μόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και εγώ σε γενικές γραμμές συμφωνώ μαζί σου. Προφανώς οι καταναλωτές θα πρέπει να φροντίσουν, για το δικό τους καλό, να στηρίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις. Παρόλα αυτά, την πρόθεση των καταναλωτών να στηρίξουν την οικονομία της περιοχής τους πρέπει να την εκμεταλλευτούν και να την κινητοποιήσουν οι επιχειρήσεις και όχι απλά να ευελπιστούν σε αυτήν. Αν ο άλλος είναι καλύτερος (το οποίο δεν μεταφράζεται μόνο σε χαμηλότερη τιμή, αλλά και σε καλύτερη εξυπηρέτηση, μεγαλύτερη ποικιλία, πιο καλό after sales service, πάρκινγκ για όταν θα πάω, ωραιότερο κλίμα στο κατάστημα, κλπ, κλπ, κλπ) προφανώς και θα τον προτιμήσω. Στην τελική, οι επιχειρήσεις πρέπει να τραβήξουν τους καταναλωτές και όχι οι καταναλωτές να στηρίζουν τις επιχειρήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ ανώνυμος
    Το έχω ακούσει από πολλούς για τις τιμές και ασφαλώς δε μπορώ να διαφωνήσω. Προσωπική άποψη ιδιαίτερη δεν έχω γιατί δεν έχω παρόμοιες υποχρεώσεις προς το παρόν. Ούτε φυσικά εννοώ με το Post ότι όποιος πάει στο Jumbo πρέπει να νιώσει τύψεις. Αλοίμονο. Αλλά έχω μία παρατήρηση:
    Δεν είμαι σίγουρος ότι πράγματι σε όλα είναι πιο φθηνό το Jumbo ή απλά με κάποια προϊόντα "κράχτες" πετυχαίνει να ψωνίσει τα πάντα ο καταναλωτής από κει. Δηλαδή σου περνάει την ιδέα ότι είναι πιο φθηνό στα πάντα, που μπορεί όμως να μην ισχύει. Μπορεί φυσικά να κάνω λάθος.
    Πέρα από τις συγκεκριμένες εταιρείες όμως αυτό που ήθελα να τονίσω είναι ότι καλό είναι να λαμβάνεις υπόψιν και την εντοπιότητα της επιχείρησης,που πολλοί πιστεύω δεν το κάνουν, κλασικό παράδειγμα το γάλα. Ε δε μπορώ να βλέπω στη Θεσσαλονίκη να κυκλοφορεί γάλα από Αθηναϊκές εταιρείες όταν υπάρχουν 10 εταιρείες στη Β.Ελλάδα, με τις ίδιες ή και χαμηλότερες τιμές πολλές από αυτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ asynadak

    Συμφωνώ απόλυτα. Κι εγώ θα πάω έστω και με βαριά καρδιά και σίγουρα πάντως όχι για αμελητέες διαφορές.

    Βέβαια στο όλο πακέτο περιλαμβάνεται και ο τρόπος διαφήμισης, οπότε με τέτοιες διαφημίσεις του Jumbo στο ραδιόφωνο εγώ δεν πάω... :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στην εποχή μας, πρώτα ελέγχεις τις τιμες σε 2-3 τοπικά μαγαζιά και στο internet και μετά ψωνίζεις. Αν το βρω στο τοπικό φθηνότερο θα το παρώ, αν όχι θα το παραγγείλω ακόμα και από άλλη ήπειρο αν είναι να έρθει φθηνότερα. Το Jumbo έχει αντιληφθεί αυτό που τόσοι άλλοι Έλληνες έμποροι δεν έχουν αντιληφθεί: ότι οι εποχές που ο Έλληνας ψώνιζε από τι πρώτο μαγαζί που έμπαινε και άφηνε στην κοπέλα και τα ρέστα, έχουν περάσει αναπιστρεπτί!

    Θέλουμε καλά προιόντα και σε καλές τιμές αλλιώς υπάρχουν τα ίδια ή παρόμοια προιόντα και αλλού!

    Όχι μόνο σε παιχνίδια αλλά και σε βενζίνες, τρόφιμα, ρούχα κτλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. αν και θα κινδυνεύσω να χαρακτηριστώ νεο-φιλελευθερος, θα διαφωνήσω πλήρως με το άρθρο και το επιχείρημά σου, ίσα ίσα αυτό που χρειαζόμαστε σε αυτήν την χώρα είναι περισσότερα jumbo, δηλαδή μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακος ΟΜΩΣ (με το όμως να είναι με κεφαλαία κεφαλαία) εξωστρεφείς! δηλαδή χρειαζόμαστε όπως οι Γερμανοί μας φέρνουν το Media Markt το οποίο λόγο οικονομία Κλίμακος μας προσφέρει τρομερές τιμές έτσι και εμείς να αποκτήσουμε τα δικά μας 2-3-5 media markt που θα βρίσκονται τουλάχιστον σε όλα τα Βαλκάνια αλλά και γιατί όχι και στην δυτική Ευρώπη. Μας αρέσει δεν μας αρέσει αυτό είναι η μοντέρνα οικονομία, και αυτό είναι που μας λείπει στη Ελλάδα, μερικοί φίλοι εδώ το λένε με άλλα λόγια, θα πάρω το φθηνότερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το άρθρο ήθελε να τονίσει κάτι που νομίζω πολλοί παραβλέπουν.
    Τελείως απλοϊκά: Το να αγοράσω ένα προϊόν μιας τοπικής βιομηχανίας σημαίνει μια επιπλέον θέση εργασίας στην περιοχή άρα ένας επιλέον μισθός προς κατανάλωση (αντί για ανεργία), σημαίνει ανάπτυξη στην περιοχή.
    Δεν υποστηρίζω σε καμία περίπτωση να στηρίξεις το μαγαζάκι της γωνίας που σου χρεώνει διπλάσια το ίδιο προϊόν, ούτε ασφαλώς το θέμα μου είναι το Κου Κου, αφορμή ήταν. Νομίζω ήταν ξεκάθαρο ότι μιλάω για στήριξη σοβαρών τοπικών επιχειρήσεων. Μήπως ξεχνάμε ότι σε αυτές τις εταιρείες δουλεύουμε και οί ίδιοι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη στο παραπάνω θέμα. Η Κου Κου εξασφάλισε τη σύμφωνη γνώμη 110 προμηθευτών της για την ένταξη της στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα. Μοναδική εξαίρεση η επίσης Θεσσαλονικιώτικη AS Company. Αμφιβάλλω αν υπάρχει άλλος τοπικός προμηθευτής μεταξύ των 110, οπότε ο μοναδικός που υπήρχε ήταν και αυτός που αρνήθηκε να συμφωνήσει. Μικρό χωριό μεγάλες κακίες...

    http://www.voria.gr/details.php?id=37461

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. χμμμ... από τα γραφόμενα του καθενός (στα σχόλια αναφέρομαι) καταλαβαίνεις ποιος βρίσκεται κάτω από τη μεγάλη ομπρέλα του δημοσίου. Κλασικές περιπτώσεις: "Να γλυτώσουμε 2 euro κι ας το πάρουμε κι από άλλη ήπειρο..." Δε θα αναλύσω γιατί το τοπικό μικρομάγαζο έχει τα προϊόντα του ακριβότερα... Να είσαστε βέβαιοι όμως ότι δεν είναι κέρδος που το βάζει στη τσέπη του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στο μυαλό μου είσαι. Δεν ηθελα να γράψω εγώ τα περί Δημοσίου γιατί ξέφευγε από τον αρχικό σκοπό μου. Τώρα για τη διαφορά στις τιμές (για φυσιολογικές αποκλίσεις μιλάω εξ'αρχής) αν κάποιος δε μπορεί να καταλάβει ότι δεν έχουν όλοι την ίδια διαπραγματευτική δύναμη απέναντι στους προμηθευτές τους, ε δεν έχω κουράγιο να τον πείσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

iLove σχόλια