Τετάρτη, 9 Φεβρουαρίου 2011

ΟΑΣΘ vs ΕΘΕΛ

Πολλά έχουν ακουστεί τελευταία για τον ΟΑΣΘ.

Θέλω με αφορμή τον παρακάτω πίνακα να παρουσιάσω και μια διαφορετική οπτική των πραγμάτων. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πράγματα σκανδαλώδη (πχ αυτόματοι πωλητές που δε δίνουν ρέστα).

Ο πίνακας περιέχει κάποια βασικά οικονομικά μεγέθη της ΕΘΕΛ και του ΟΑΣΘ δηλαδή των δύο Οργανισμών που έχουν αναλάβει τη διαχείριση των αστικών λεωφορείων στις 2 μεγάλες πόλεις. Θα επιχειρήσω μια υποτυπώδη σύγκριση των δύο οργανισμών διευκρινίζοντας εξ'αρχής 2 πράγματα: 1. Το να βγαίνεις κερδισμένος από μια σύγκριση με την ΕΘΕΛ ασφαλώς δεν είναι κατόρθωμα αλλά κάτι δείχνει όσον αφορά στην αποτελεσματικότητα των παρεχομένων υπηρεσιών, 2. Θεωρώ τα στοιχεία αξιόπιστα χωρίς να ξέρω ότι όντως όλα είναι (πχ αριθμός επιβατών). Όσον αφορά στο μηδενικό κέρδος που εμφανίζει ο ΟΑΣΘ υποθέτω είναι μετά την ολοκληρωτική διανομή του όποιου κέρδους ως μέρισμα, διαφορετικά το να προέκυψε ακριβώς μηδέν αποτέλεσμα είναι λίγο περίεργο.





Βάσει λοιπών των στοιχείων του πίνακα βλέπουμε ότι οι επιβάτες που αντιστοιχούν ανά υπάλληλο είναι 64.461 για την ΕΘΕΛ (419εκ/6500) και 69.230 για τον ΟΑΣΘ (180 εκ /2600). Πιο "εργατικός" ο ΟΑΣΘ; Μάλλον.

Επίσης κόστος μισθοδοσίας ανά υπάλληλο έχουμε 49.384 για την ΕΘΕΛ (321εκ/6500) και 41.154 για τον ΟΑΣΘ (107εκ/2600). Άρα ο εργαζόμενος του ΟΑΣΘ δουλεύει περισσότερο με λιγότερα χρήματα; Μάλλον.

Ακόμη, τα λοιπά έξοδα ανά επιβάτη είναι 0,475 για την ΕΘΕΛ ((520-321)/419) και 0,319 για τον ΟΑΣΘ ((164,5-107)/180). Άρα στον ΟΑΣΘ γίνεται πιο σωστή διαχείριση με λιγότερες σπατάλες; Μάλλον.

Τέλος η διαφορά στα αποτελέσματα είναι 328εκ (αφαιρώ το μέρισμα από τον ΟΑΣΘ όπως λέω και παραπάνω), ακόμα και αν αφαιρέσουμε την αυξημένη επιδότηση του ΟΑΣΘ (112,9-75,2=37,7) και πάλι είναι σαφές ότι ο ΟΑΣΘ με εξαίρεση την επιδότηση που λαμβάνει δεν επιβαρύνει το δημόσιο ταμείο με συσσώρευση χρεών, σε αντίθεση με την ΕΘΕΛ...


Μία ακόμη παρατήρηση για τις αποδοχές. Οι €41.000 ανά υπάλληλο εφόσον συμπεριλαμβάνουν και εργοδοτικές εισφορές δε μου φαίνεται αστρονομικό ποσό. Αν μπορούσαμε να αφαιρέσουμε δε και τα υψηλόμισθα στελέχη τα οποία αυξάνουν το Μ.Ο, οι αμοιβές των κατώτερων υπαλλήλων είναι απόλυτα φυσιολογικές. Όλα αυτά βέβαια εφόσον δεν υπάρχουν επιπλέον αμοιβές που δε συμπεριλαμβάνονται στο παραπάνω ποσό.

Μία τελευταία προσωπική εκτίμηση. Έχοντας ζήσει στην Αθήνα θεωρώ ότι η συμπεριφορά των περισσότερων οδηγών του ΟΑΣΘ είναι πολύ καλύτερη από αυτούς της ΕΘΕΛ.

8 σχόλια:

  1. Άστοχο σε αρκετά σημεία το κείμενο, εξαιτίας αυθαίρετων συμπερασμάτων, και σίγουρα καθόλου πρακτική η αξία του.
    Εξηγώ:
    1. Ο οασθ δεν είναι πιο εργατικός επειδή έχει μικρότερη αναλογία εργαζομένων και επιβατών. Ίσα ίσα εκεί οφείλεται το χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρει, κάτι που αντιλαμβάνεται άμεσα ο επιβάτης στη καθημερινότητά του (λίγα λεωφορεία-λίγα δρομολογία σε αρκετές γραμμές, έλλειψη κλιματισμού το καλοκαίρι σε σημαντικό ποσοστό λεωφορείων, μη τήρηση του αναρτημένου προγράμματος δρομολογίων κλπ).

    2. Ο εργαζόμενος στον οασθ δε δουλεύει περισσότερο με λιγότερα χρήματα. Δουλεύει το ίδιο απλώς πληρώνεται λιγότερα, κάτι που είναι απόλυτα φυσιολογικό αν αναλογιστεί κανείς το μεγαλύτερο μέγεθος επιβατών/δρομολογίων που εξυπηρετεί η εθελ.

    Γενικά αυτό που θέλω να πώ καταλήγοντας, είναι οτι ο οασθ είναι ένα επιδοτούμενο μονοπώλιο για την πόλη μας, το οποίο φροντίζει περισσότερο τον εαυτό του παρά τους πελάτες-επιβάτες του (κάτι που φαίνεται και απ' τα στοιχεία που παραθέτεις)και οτι θα είχε πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον και αξία να μετρηθεί η ποιότητα των υπηρεσιών του κι όχι τα οικονομικά του δεδομένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κι εγώ βλέπω πολλές αστοχίες. Ο ΟΑΣΘ έχει λιγότερες οφειλές και επειδή κάνει λιγότερες επενδύσεις και επειδή έχει λιγότερα αντιοικονομικά (με τη στενή έννοια του όρου) δρομολόγια, λόγω λιγότερων επιβατών και μικρότερης έκτασης. Οι συγκρίσεις έχουν κι άλλα κενά. Για παράδειγμα δεν αιτιολογείται γιατί ο ΟΑΣΘ έχει μόλις τα μισά έσοδα με το 1/3-1/4 των επιβατών σε απόλυτους αριθμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Greg,

    1. Λέγοντας ότι ο ΟΑΣΘ είναι πιο εργατικός εννοώ φυσικά ότι ο μέσος υπάλληλος φαίνεται να δουλεύει αναλογικά περισσότερο. Για μένα αυτό αποδεικνύεται από την αναλογία που παραθέτω. Τελείως απλοϊκά αν όλοι οι υπάλληλοι των δύο οργανισμών ήταν οδηγοί τότε ο κάθε οδηγός του ΟΑΣΘ θα μετέφερε αναλογικά περισσότερους επιβάτες. Θεωρώ ότι είναι καλό κριτήριο μέτρησης της αποδοτικότητας καθώς μιλαμε για ακριβώς ίδιες θέσεις εργασίας. Να δεχτώ ότι ο αριθμός των επιβατών που αναφέρει ο πίνακας μπορεί να είναι κατά προσέγγιση αλλά αν η πραγματικότητα είναι διαφορετική μπορεί να είναι και προς τις 2 πλευρές η απόκλιση. Για το εάν προσφέρει λόγω της χαμηλότερης αναλογίας υπαλλήλων/επιβατών, χειρότερες υπηρεσίες, αφενός δε φταίει ο υπάλληλος, αφετέρου δε νομίζω ότι προσφέρει χειρότερες υπηρεσίες από την ΕΘΕΛ.
    2. Τι σχέση έχει το μέγεθος επιβατών / δρομολογίων; Μίλησα για κόστος ανά υπάλληλο όχι για συνολικό κόστος μισθοδοσίας. Ο μεγαλύτερος όγκος επιβατών εξυπηρετείται στην ΕΘΕΛ από το μεγαλύτερο στόλο και τους περισσότερους υπαλλήλους, το ανά υπάλληλο κόστος δε βλέπω πως επηρεάζεται.

    Στην τελευταία σου παρατήρηση. Σαφώς και είναι μονοπώλιο, σαφώς και έχει πολλά στραβά (το λέω εξάλλου) αλλά επειδή δε μπορώ την πλήρη ισοπέδωση, ανέβασα αυτό το Post. Αν γενικά κυκλοφορούσε η άποψη ότι ο ΟΑΣΘ είναι ο τέλειος Οργανισμός θα ανέβαζα post με τα στραβά του, αλλά αυτά ακούγονται συνέχεια χωρίς τη δική μου συμβολή. Ας μην παραβλέπουμε ότι με εξαίρεση την κρατική επιδότηση που λαμβάνει η οποία είναι κανόνας σε όλο τον κόσμο για παρόμοιους Οργανισμούς, φαίνεται ότι δεν επιβαρύνει άλλο με συσσώρευση ζημιών. Τη ζημιά των 328 εκ της ΕΘΕΛ ποιος νομίζεις θα την πληρώσει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δείμε,

    "Για παράδειγμα δεν αιτιολογείται γιατί ο ΟΑΣΘ έχει μόλις τα μισά έσοδα με το 1/3-1/4 των επιβατών σε απόλυτους αριθμούς."

    που το βλέπεις αυτο;

    Επιβάτες: 180/419=42,9%
    Έσοδα:51,6/116,8=44,2%

    Εγώ βλέπω να πηγαίνουν αναλογικά.

    Για μένα κάτι που αδικεί κατάφωρα της ΕΘΕΛ είναι το ύψος της κρατικής επιδότησης. Αν το πάρουμε ανα επιβάτη έχουμε

    ΟΑΣΘ: 112,9/180=0,627
    ΕΘΕΛ: 75,2/419=0.179


    Αν έπαιρνε την ίδια αναλογικά επιδότηση αυτή θα έφτανε περίπου τα 260εκ άρα οι ζημιές της θα ήταν σαφώς λιγότερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ευτυχως που το ειπε ο FIL γιατι νομιζα οτι μονο στο δικο μου pc εμφανιζεται αυτη τη παραλογη διαφορα στις επιδοτησεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Greg,
    "θα είχε πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον και αξία να μετρηθεί η ποιότητα των υπηρεσιών του κι όχι τα οικονομικά του δεδομένα."
    Αμφιβάλω αν έχεις μπει ποτέ σου σε λεωφορείο της ΕΘΕΛ. Συγνώμη που γίνομαι κυνικός, αλλά η ποιότητα των υπηρεσιών του ΟΑΣΘ σε σύγκριση με αυτή της ΕΘΕΛ είναι τουλάχιστον υπερδιπλάσια. Όποιος έχει κάνει το λάθος να πάρει λεωφορείο express στην γραμμή αεροδρόμιο - Σύνταγμα, ξέρει τι σημαίνει να είσαι σε "καρότσα" κι όχι όχημα. Για 4 χρόνια ως φοιτητής του ΤΕΙ έπαιρνα λεωφορείο για το Αιγάλεω, μιλάμε για δρομολόγια του τρόμου. Και τις ίδιες ιστορίες θα ακούσεις για την Γλυφάδα, Κερατσίνι, Πανεπιστήμιο, Καισαριανή. Ανάγωγοι οδηγοί, τους κάνεις ερώτηση και σε βρίζουν γιατί τους απασχολείς, μουσική στη διαπασων, τσιγάρο και καφές μόνιμα στο τιμόνι. Κι όταν δεν περνούν με κόκκινο, φρενάρουν ολοι τους με τον ίδιο τρόπο: 5 χιλιοστά από το αυτοκίνητο που προπορεύεται.
    Τώρα που επέστρεψα και μένω Καλαμαριά, μπορώ σε καθημερινή βάση να πω τι σημαίνει "ποιότητα υπηρεσιων." Όσοι έχετε ζήσει έστω και μια μέρα στην Αθήνα, ξέρετε τι τεράστια ανάσα "πολιτισμού" είναι το μετρό. Μακάρι να τελειώσει και το δικό μας - κι ως τότε, ας μάθουμε να μην γκρινιάζουμε μονίμως για ότι καλύτερο έχουμε από τους "χαμουτζήδες" - Νικος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ φιλ, έδώ και λίγο καιρό έτυχε να μπώ σε μια από τις "παλαιά" κρατικές εταιρείες..κάργα δημόσια..και πιστεύω, άσχετα από νομικό καθεστώς..έτσι είναι και ο ΟΑΣΘ και η ΕΘΕΛ..προσωπικά από συζητήσης με τα άτομα αυτής της εταιρείας(άσχετο αντικείμενο με μεταφορές, αλλά με σύνταξη Ισολογισμού κτλ)..δεν υπάρχει ακόμα η αίσθηση του κόστους..δεν τους ενδιαφέρει..και δεν μιλάμε για το οριζόντιο "κουρεμα" μισθών...αλλά για την επισκευή ενός παγίου (άνευ ενδιαφέροντος)..για το που βρίσκεται ο υπάλληλος Χ (άνευ ενδιαφέροντος..λειπάν και 2ημερο)...ποσό θα στοιχίσει εσωτερικά να παράγουμε το Χ..άστο καλύτερα να το δώσουμε σε τρίτους και εμείς να γυρνάμε σπίτι μας στις 2.00!!!συμπέρασμα..δεν νομίζω οτι συμβαδίζει (μέχρι στιγμής) η πραγματική ανάλυση κόστους και δημόσιων υπηρεσιών!! Doeliths

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ας αποφασίσουμε λοιπών τι θέλουμε ? θέλουμε καλυτερή παροχή υπερεσιών απο τόν ΟΑΣΘ ? με τόσα κυκλοφοριακά προβλήματα στην πόλη και ανεπαρκής λεοφοριοδρόμους,και η λιγοστοί που υπαρχούν είναι καταλοιμένοι από τις αμέτρητες πιάτσες ταξί.
    Γιατί δεν βλέπουμε την αληθεία καταματά έξω από κάθε συμφέροντα και σκοπιμότητες, μιλάμε για τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ και τους κατακρίνουμε χωρίς να λαμβάνουμε υποψίν την δυσκολία της δουλιάς τους και δέν εκτιμάμε το ότι μας μεταφέρουν με ασφάλεια στον προορισμό μας , μιλάμε για την μισθοδοσία τον εργαζομένων του ΟΑΣΘ η οποία είναι κατα 50% λιγότερη σε σύσκριση με αυτών του δημοσίου , μιλάμε για την τιμή του εισητηριού η οποία είναι η μικροτέρη σε όλη την ελλάδα , μιλάμε για λιγόστα συμβατικά εσοδά την στιγμή που αν δούμε έναν ελεκτή να πιάνη κάποιο παραβάτη υπερασπιζόμαστε τον παραβάτη όλοι μαζί,
    Ας αποφασίσουμε λοιπών τι ακριβώς θέλουμε ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

iLove σχόλια