Τρίτη, 4 Μαρτίου 2008

10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –Εικόνες του 21ου Αιώνα Μέρος Α΄!!


Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι ένας θεσμός που με κάνει να νιώθω υπερήφανος που γίνεται στην πόλη μου όπως και το φεστιβάλ Κινηματογράφου.. Ξεκίνησε την πορεία του το Μάρτιο του 1999 και κλείνει φέτος 10 χρόνια ζωής. Το 10 Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 16 Μαρτίου γιορτάζει για δέκατη συναπτή χρονιά την ανήσυχη τέχνη του ντοκιμαντέρ, ψάχνοντας για μια ακόμη φορά τις εικόνες εκείνες της κοινωνικής, ιστορικής, πολιτικής και, πάνω από όλα, ανθρώπινης πραγματικότητας του νέου αιώνα, που λειτουργούν ως εφαλτήριο για περιπετειώδεις κινηματογραφικές περιπλανήσεις.

Χρόνο με το χρόνο οι «οπαδοί» του φεστιβάλ πληθαίνουν – πέρυσι το παρακολούθησαν πάνω από 35.000 θεατές - κάτι που αποδεικνύει κάτι…μήπως το ότι η Θεσσαλονίκη δεν είναι μόνο φραπεδούπολη, μπουζούκια και μπουγάτσα αλλά κάτι έχει να προσφέρει και στο πολιτισμό? Το 10 Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί και φέτος, μέσα από το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα του - μια επιλογή από ότι καλύτερο συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο χώρο - αλλά και τις παράλληλες δράσεις του, να ενημερώσει, να κινητοποιήσει αλλά και να συγκινήσει το κοινό του.

ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ:

Το 10 Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ανοίγει την αυλαία του την Παρασκευή 7 Μαρτίου, στο Ολύμπιον στις 20.30 με την ταινία της Λυδίας Καρρά Μια ζωή μια εποχή – Μιχάλης Κακογιάννης. Για πρώτη φορά, ο δημιουργός αφηγείται ο ίδιος τη ζωή του, μιλάει για τις μεγάλες στιγμές της πορείας του, μοιράζεται με τους θεατές προσωπικές στιγμές, σε ένα ντοκιμαντέρ, διανθισμένο με αποσπάσματα ταινιών του.

ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ:

1.ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΦΑΣΙΣΜΟΥ

Η νύχτα της 9ης προς τη 10η Νοεμβρίου του 1938 έμεινε γνωστή στην Ιστορία ως «Kristallnacht» ή «Νύχτα των Σπασμένων Κρυστάλλων». Κατά τη διάρκεια εκείνης της νύχτας και της ημέρας που ακολούθησε πραγματοποιήθηκε ένα μαζικό πογκρόμ στη Γερμανία και την Αυστρία που είχε ως στόχο τους Εβραίους πολίτες. Αυτό ήταν το πρώτο βήμα για την συστηματική δίωξη και μαζική δολοφονία των Εβραίων σε όλη την Ευρώπη, γνωστή σήμερα ως Ολοκαύτωμα.Για τον λόγο αυτό θα πραγματοποιηθεί αντίστοιχη ημερίδα την Πέμπτη 13/3 στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, στις 11.00.

2. ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΦΥΣΗ

Εν έτει 2008, αλλοτινά σενάρια της πιο δυσοίωνης επιστημονικής φαντασίας, βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από την υλοποίησή τους. Οι κλιματικές αλλαγές έχουν υπερβεί τα όρια του ανησυχητικού και ο ρυθμός με τον οποίο ο άνθρωπος λεηλατεί τη φύση είναι ταχύτερος από τον ρυθμό με τον οποίο το οικοσύστημα επουλώνει τις πληγές του. Στην Ελλάδα, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού σε Πελοπόννησο, Εύβοια και Αττική, πολλή συζήτηση έγινε σε θεσμικό επίπεδο τόσο για την πρόληψη ανάλογων μελλοντικών καταστροφών όσο και για την αποκατάσταση των δασών που κάηκαν.

Το 10 Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ανταποκρίνεται στο πιο βροντερό SOS που έχει εκπέμψει ποτέ η φύση, διοργανώνοντας το θεματικό αφιέρωμα «Προσεγγίζοντας τη φυση»
ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ:
1. ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
2.ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΗΝ ΑΣΙΑ
3.ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
4.Η ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ
5.ΠΟΡΤΡΕΤΑ- ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
6.ΜΙΚΡΕΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ
7.ΜΟΥΣΙΚΗ
8.ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
9.ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στηρίζει ενεργά τα ελληνικά ντοκιμαντέρ, βοηθά τους Έλληνες ντοκιμαντερίστες να βρουν τον δικό τους τρόπο έκφρασης και ενισχύει με όποιο τρόπο μπορεί την παρουσία τους στην διεθνή αγορά. Η συμμετοχή, χρόνο με το χρόνο, γίνεται όλο και μεγαλύτερη από ταινίες ανήσυχες που καλύπτουν μια πλατιά γκάμα θεμάτων και καταγράφουν την αθέατη πλευρά της πραγματικότητας, αυτή που συνήθως δεν βλέπουμε στα νυχτερινά δελτία ειδήσεων.
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΣΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ
1.ΤΖΟ ΜΠΕΡΛΙΝΤΖΕΡ – ΜΠΡΟΥΣ ΣΙΝΟΦΣΚΙ
Δημιουργική Σκέψη (Creative Thinking) είναι το όνομα της ανεξάρτητης εταιρίας παραγωγής που διευθύνει ο Tζο Mπέρλιντζερ μαζί με τον συνεργάτη του Mπρους Σινόφσκι. Ένα όνομα που ταιριάζει απόλυτα τόσο με την ιδιοσυγκρασία, όσο και με τη μεθοδολογία των δύο αμερικανών δημιουργών.
2.ΑΡΤΟ ΧΑΛΟΝΕΝ
Στον Άρτο Χάλονεν, απ’ τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς Φινλανδών δημιουργών, πραγματοποιεί φέτος αφιέρωμα το 10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Ο Άρτο Χάλονεν, έχει θέσει εαυτόν σε επαγρύπνηση, προκειμένου να αφουγκραστεί τα μηνύματα των καιρών και να δώσει φωνή σε όσους έχουν ανάγκη να ακουστούν.
3.ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΑΝΕΖΗΣ
Από το 2003, η μηνιαία σειρά τηλεοπτικών ντοκιμαντέρ Εμπόλεμη Ζώνη και ο δημιουργός της Σωτήρης Δανέζης μεταφέρουν τους τηλεθεατές του Mega στα πιο «θερμά» σημεία του πλανήτη, μέσα από άγνωστες ή λιγότερο γνωστές ιστορίες του κόσμου που ζούμε.
4.SPOTLIGHT: ΚΑΝΑΔΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Ο Καναδάς, μια χώρα με ιδιαίτερη δυναμική στην παραγωγή ταινιών τεκμηρίωσης, είχε ανέκαθεν μια ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, είτε μέσα από τμήματα που εστίασαν στην θεματική και υφολογική ποικιλομορφία του σύγχρονου καναδικού ντοκιμαντέρ.Το Spotlight στα καναδικά ντοκιμαντέρ αποτελείται από οκτώ ταινίες, οι οποίες περιλαμβάνονται σε διαφορετικά τμήματα του προγράμματος του φεστιβάλ.

ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Στα πιο θερμά μέτωπα του πλανήτη, μας ταξιδεύουν οι δυο εκθέσεις του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, που θα φιλοξενηθούν στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης από τις 7 εως τις 16 Μαρτίου 2008.
1. ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΩΝΤΑΣ ΤΟ ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ
Μέσα από 19 φωτογραφίες γνωστών φωτογράφων, ανάμεσα στους οποίους και οι Roger LeMoyne, Simon Duchesne, Pedram Pirnia και Jason Ransom, η έκθεση - η οποία ταξιδεύει στην Θεσσαλονίκη από το Κάιρο - αποτυπώνει την προσπάθεια ενός λαού να σταθεί στα πόδια του ύστερα από την λαίλαπα του πολέμου.
2. ΕΝΑ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟ ΣΙΩΠΗΣ
Η έκθεση φωτογραφίας του Σωτήρη Δανέζη με τίτλο «Ένα Δευτερόλεπτο Σιωπής» μας προτρέπει να σταματήσουμε να σωπαίνουμε μπροστά στην ανθρώπινη θηριωδία και βαρβαρότητα.

ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ

Το 10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, φιλοξενεί φέτος στις παράλληλες εκδηλώσεις του, δυο ξεχωριστές συναυλίες. Την Τρίτη 11 Μαρτίου, οι δικοί μας Γιάννης Αγγελάκας και Νίκος Βελιώτης θα βρεθούν στην σκηνή του Ολύμπιον, ενώ την Τετάρτη 12 Μαρτίου, οι Concretes από τη Σουηδία θα δώσουν μια συναυλία στην Αποθήκη Γ.

Για περισσότερες πληροφορίες http://www.filmfestival.gr/

Μην το χάσετε….Είναι κάτι που αξίζει να δει κάποιος

2 σχόλια:

  1. σε ευχαριστω για τις πληροφοριες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΥΠΙΑΣ

    Οι έλληνες σκηνοθέτες ντοκιμαντέρ περίμεναν με ανυπομονησία το επετειακό 10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Τελικά, η Διεύθυνση του Φεστιβάλ, αυτό που δεν κατάφερε σε εννέα χρόνια το κατάφερε στο δέκατο: να διχάσει τον κόσμο του κινηματογράφου και να μετατρέψει τη γιορτή σε «πεδίο μάχης» με απρόβλεπτες και δυσάρεστες συνέπειες.
    Και δεν είναι μόνο η ιστορία με τις κομμένες ταινίες αλλά ένα πλήθος παρατυπιών που αμαυρώνουν την επέτειο και απειλούν να σύρουν ακόμη και στα αστικά δικαστήρια τους υπεύθυνους του Φεστιβάλ.
    Καταγραφή παρατυπιών:
    1. Σύμφωνα με τον κανονισμό του Φεστιβάλ «Οι ελληνικές ταινίες ντοκιμαντέρ για να συμμετάσχουν στο Επίσημο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ πρέπει να μην έχουν πραγματοποιήσει προηγούμενη δημόσια προβολή στην Ελλάδα και την Κύπρο». Είναι τεκμηριωμένο ότι τρεις (από τις 14 ελληνικές συμμετοχές) έχουν πραγματοποιήσει δημόσια προβολή. (Στον κατάλογο του Φεστιβάλ δηλώνεται ψευδώς ότι κάνουν «παγκόσμια πρεμιέρα»). Λίγες ώρες πριν την έναρξη του Φεστιβάλ ανακοινώθηκε ότι αποσύρονται από το επίσημο πρόγραμμα οι δυο. Η τρίτη, που είχε επιλεγεί και ως η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ, παραμένει. Η παρατυπία αυτή πλήττει συναδέλφους που έχουν ταινίες χωρίς πρώτη δημόσια προβολή και άλλες αποκλείστηκαν από το Διεθνές πρόγραμμα και άλλες (οι περισσότερες) εντελώς.
    2. Η ταινία «Απαγορευμένα» του Γιάννη Καλέμη-Μαυρογένη, παρ ότι έπρεπε υποχρεωτικά να περιληφθεί στο πρόγραμμα καθώς είναι υποψήφια για τα κρατικά βραβεία ποιότητας είχε αποκλειστεί ολοκληρωτικά από το Φεστιβάλ (υπάρχει γράμμα με την υπογραφή του Καλλιτεχνικού Διευθυντή). Χρειάστηκαν οι παρεμβάσεις προς την κ. Μουζάκη της Εταιρίας Σκηνοθετών, του Δικτύου Ντοκιμαντέρ και η απειλή δικαστικών διώξεων για να ανακληθεί την τελευταία στιγμή η απαγόρευση.
    3. Δεν έγινε το ίδιο με την ταινία του Θόδωρου Μαραγκού η οποία παραμένει εκτός προγράμματος με την δικαιολογία ότι είναι παρόμοια με άλλη ταινία του σκηνοθέτη που προβλήθηκε στη Θεσσαλονίκη πριν τέσσερα χρόνια. Ο σκηνοθέτης δηλώνει υπεύθυνα ότι είναι νέα ταινία με υλικό από προηγούμενες. Η ταινία αποκλείεται (με βάση τον αναχρονιστικό νόμο) από την διεκδίκηση βραβείου ποιότητας κι ο σκηνοθέτης νομιμοποιείται να προβεί δε δικαστική δίωξη των υπευθύνων του Φεστιβάλ.
    4. Σύμφωνα με τον κανονισμό των βραβείων «Για τα Bραβεία Κοινού ελληνικής ταινίας έχουν το δικαίωμα να διαγωνιστούν όλες οι ελληνικές ταινίες που πραγματοποιούν πρώτη δημόσια προβολή, είτε παρουσιάζονται στο Διεθνές Πρόγραμμα, είτε στο Πανόραμα, είτε στην Ελληνική Τηλεόραση». Είναι γνωστό ότι οι περισσότερες ταινίες της κατηγορίας Ελληνική Τηλεόραση έχουν ήδη προβληθεί ενώ πολλές από τις ταινίες του Πανοράματος (και οι τρεις του Επίσημου) έχουν ήδη πραγματοποιήσει πρώτη δημόσια προβολή. Αλλά πουθενά στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ δεν αναφέρεται ποιες ταινίες αποκλείονται από τη διαδικασία των βραβείων και δημιουργείται μεγάλη σύγχυση σε κοινό και σκηνοθέτες.
    5. Ο κανονισμός του Φεστιβάλ αναφέρει ότι «Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης- Εικόνες του 21ου Αιώνα δεν είναι διαγωνιστικό». Χορηγοί, όμως, μπορούν να δίνουν βραβεία. Σε δελτίο τύπου 20-2-2008 αναφέρεται: «Αξίζει να σημειωθεί ότι μοναδικά επίσημα βραβεία του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι αυτά του κοινού». Αλλά μια διαδικασία απονομής βραβείων, έστω κι αν γίνεται με «καθολική ψηφοφορία», σημαίνει διαγωνισμό. Και ο προσδιορισμός «επίσημα βραβεία» δεν αφήνει αμφιβολία ότι το Φεστιβάλ γίνεται από την πίσω πόρτα και κατά παράβαση του κανονισμού του, διαγωνιστικό!
    6. Ο κανονισμός λέει ότι «Στο έργο της επιλογής των ελληνικών ταινιών, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του υποβοηθείται από τριμελή Γνωμοδοτική Επιτροπή που αποτελείται από άτομα του επαγγελματικού αυτού χώρου». Με τη λέξη «Επιτροπή» οι γνωρίζοντες τα ελληνικά εννοούν ομάδα ανθρώπων που συνέρχεται και συναποφασίζει. Στην περίπτωση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ η γνωμοδοτική επιτροπή δεν συνέρχεται ποτέ και φυσικά δεν συναποφασίζει για να κάνει κοινές προτάσεις στον Καλλιτεχνικό Διευθυντή για τον απλούστατο λόγο ότι τα μέλη της δεν βλέπουν όλες τις υποψήφιες ταινίες! Αυτό δεν αποτελεί παράβαση του κανονισμού;
    7. Μέχρι πέρυσι ο κανονισμός του Φεστιβάλ ανέφερε ότι ταινίες που περιέχουν δραματοποιημένες σκηνές αποκλείονται από το επίσημο πρόγραμμα γιατί δεν θεωρούνται ντοκιμαντέρ. Αυτή η ανιστόρητη και παράλογη διάταξη απαλείφθηκε από τον κανονισμό του 2008. Φαίνεται όμως να ισχύει υπόγεια και παράτυπα. Έχει αναφερθεί μια τουλάχιστον περίπτωση, της ταινίας του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου η οποία «εξορίστηκε» στο Πανόραμα (παραπέρα δεν πήγαινε γιατί είναι υποψήφια για τα κρατικά βραβεία) γιατί είχε δραματοποιημένες σκηνές.
    8. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τη νομιμότητα του ίδιου του Φεστιβάλ, καθώς όλες οι διαδικασίες πρόσκλησης συμμετοχής ταινιών, κατάθεσης αιτήσεων και επιλογής ταινιών ολοκληρώθηκαν χωρίς να έχει δημοσιευτεί, ως ορίζει ο νόμος, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ο κανονισμός διεξαγωγής του! Συγκεκριμένα οι «ατομικές προσκλήσεις» έγκρισης ή απόρριψης ταινιών στάλθηκαν στις 9 Φεβρουαρίου, ανακοινώθηκαν δημόσια σε συνέντευξη τύπου στις 26 Φεβρουαρίου και ο κανονισμός δημοσιεύτηκε στις 28! Αυτό οπωσδήποτε αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, διασύρει διεθνώς το Φεστιβάλ αλλά μπορεί να το βάλει σε επικίνδυνα μονοπάτια.
    Αν αυτές οι παρατυπίες οδηγήσουν σε δικαστικές περιπλοκές γίνεται αντιληπτό ότι δεν αποτελούν όνειδος για τα άτομα που ανώριμα (αν και προχωρημένης ηλικίας) οδηγούν σε περιπέτειες το Φεστιβάλ αλλά υπονομεύουν το κύρος του διεθνώς συμπαρασύροντας την ελληνική κινηματογραφική δημιουργία.
    Γι αυτό μόνο θλίψη προκαλεί το δελτίου τύπου της παραμονής έναρξης του Φεστιβάλ που αντί να είναι πανηγυρικό καταφεύγει (κατά τα τρία τέταρτα των δυο σελίδων του) σε έναν πρόωρο και ημιτελή και ανακριβή απολογισμό των τριών τελευταίων χρόνων του Φεστιβάλ (απάντηση δήθεν στους επικριτές του που οργανώνουν τη Γιορτή Ντοκιμαντέρ στην Αθήνα). Γιατί βιάστηκαν; Άραγε προαισθάνονται το τέλος κάποιας αβέβαιης πορείας;
    Καιρός ν΄ αρχίσει μια νέα.
    Το Υπουργείο Πολιτισμού μπορεί να βάλει το πρώτο λιθαράκι:
    • Καταργώντας άμεσα την υποχρεωτική προβολή των ταινιών ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης προκειμένου να συμμετάσχουν στα Κρατικά Βραβεία ποιότητας.
    • Καταργώντας άμεσα το υποχρεωτικό (δαπανηρό, ξεπερασμένο και χωρίς ουσία) τράνφερ σε φιλμ.

    Νίκος Θεοδοσίου
    Ιδρυτικό μέλος του Δικτύου Ντοκιμαντέρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

iLove σχόλια